Vliegen - Reisverslag uit Opera Plaza, Verenigde Staten van Geke Visser - WaarBenJij.nu Vliegen - Reisverslag uit Opera Plaza, Verenigde Staten van Geke Visser - WaarBenJij.nu

Vliegen

Blijf op de hoogte en volg Geke

14 December 2012 | Verenigde Staten, Opera Plaza

Gistetavond, rond deze tijd, vertrok ik. (Of misschien ook niet deze tijd, al die tijdzones zijn veel te ingewikkeld.) Marifer was zo lief om me naar de trein te brengen. Andere mensen van EF gingen ook naar Manhattan, maar dan om te feesten. Mijn reis ging verder richting Penn Station om van daaruit naar Newark te reizen.

Twee keer had ik geluk: Ik zat in de laatste trein naar New Jersey en in de laatste Airtrain naar de Terminal. Eenmaal op Newark Airport moest ik nog drie uur wachten omdat mijn vliegtuig pas om vijf uur s ochtends vertrok. Ik kon me helemaal niet voorstellen dat ik echt weer ging vliegen, maar ik had er wel zin in. De overstap in Charlotte (North-Carolina kwam ik bij toeval achter :p) hield me wakker want ik had nog geen gate nummer. Nadat ik de goeie gate had gevonden en weer in het vliegtuig zat had ik zin in de vlucht: het was al licht buiten en het was helder. De adrenaline was echter verdwenen, en zodra de wielen van de grond waren lag ik te pitten.

Toen we bijna gingen landen was het bewolkt. Dat viel me wel een beetje tegen want California hoort een stralend blauwe lucht te hebben en warm te zijn! Helaas zijn de voorspellingen voor de komende dagen ook niet zo super, maar ik heb mijn schema al een beetje aangepast zodat ik de museums op maandag doe, de dag met de meeste regen. Het hostel was makkelijk te vinden, en is echt super! Allemaal goed geregeld, netjes, schoon, gratis handdoeken en genoeg gratis ruimte om je spullen in op te bergen. Ik slaap op het bovenste bed en ik heb zelfs twee stopcontacten en een ingebouwd leeslampje. Inmiddels heb ik ook drie kamergenoten. Nummer een komt ergens uit Nevada (zijn naam ben ik vergeten), en is voor het eerst sinds drie jaar uit de stad waar ie woont, omdat ie met een of andere busreis voor een dollar hier heen kon komen. De tweede is Carl, en Texaan en beroeps popie-jopie die in de tien minuten dat ik met hem gesproken heb al zijn verhalen over zijn werelreizen al verteld heeft. Nummer drie (shit ik ben haar naam ook vergeten) kwam net binnen lopen en begon zich te verontschuldigen omdat ze dronken was. Zo erg was het nou ook weer niet want ze liep nog recht en kon nog vertellen dat ze in San Francisco woont maar na een maand nog steeds geen flauw idee heeft hoe alles werkt en daarom besloten heeft om voor toerist te gaan spelen in eigen stad. Op zich wel een leuk idee, misschien wil ze morgen wel mee de stad in, als haar kater niet te erg is :p

Maar enfin, nadat ik al mijn spullen na 16 uur reizen in het hostel had gedropt, besloot ik de dag goed te besteden door de stad lopend te gaan ontdekken. Als ik het hostel uit loop kom ik eerst langs een paar goedkope winkels en restaurantjes. Dan kom ik voorbij Union square: een plein met daarbij een ijsbaan, en een mega grote Kerstboom. Daarna wordt alles duurder: hotels, restaurants en winkels met chocolade en kerstversiering waar ik wel even naar kan kijken maar daar blijft het ook bij. Een heel stuk verder (het lijkt misschien alleen maar verder door al die heuvels) kom ik uit bij de Embercadero, de lange boulevard van San Francisco. Ik blijf de Boulevard volgen, van pier 1 tot 39. Het miezert een beetje maar het is niet koud. Overal hangt kerstversiering en worden kerstliedjes gespeelt. Toch raar dat mensen in de kerststemming zijn zonder kou en sneeuw. Op pier 39 zijn allemaal winkeltjes en attracties gebouwd. Ik was helemaal enthousiast want die pier zit ook in Tony Hawk pro skater 4, een geniaal spel dat ik altijd met mijn broertje speelde. In werkelijkheid is de pier volgebouwd, kun je geen railslides doen op de blokken en ook geen geweldig lange combo want het gebouw met de tegenovergestelde trappen staat er niet. Had ik stiekem toch wel een beetje verwacht :p

Ik loop de pier af, langs leuke winkeltjes met souvenirs en speelgoed, en een draaimolen. Aan het einde komt Alcatraz in zicht, het licht zelfs een beetje in de zon. Als je naar de andere hoek loopt zie je de Golden Gate bridge. Doordat het wat bewolkt is, is ie wat vaag maar de rode kleur valt wel op. Een andere bijzonderheid van deze pier is dan er in het water vlotten allemaal zeeleeuwen zitten. In het skateboard spelletje moet je ze weg jagen, maar hier staat een bordje bij dat je ze niet mag voederen of aanvallen. Dus ook niet met je skateboard.

Mijn moeder zei dat San Francisco ook wel het Parijs van de VS wordt genoemd. Volgens mij klopt dat wel: er hangt hier een bepaalde, ouderwetse, sfeer. De straten zijn breed, maar als je goed om je heen kijkt vind je, net als in Parijs, kleine steegjes met gezellige coffeeshops en winkeltjes. De heuvels zijn wel wat steiler, sommigen 30%. Als je de hellingproef niet kunt dan krijg je echt je rijbewijs niet :p Er lopen wel wat gekke mensen rond. Midden op het kruispunt bij Union square stond iemand op zijn doedelzak te spelen, inclusief schotse rok. Later kwam ik nog een man tegen op zijn fiets die met zijn kat in de rugzak en zes staten had doorkruist. De kat vind het allemaal wek best en blijft mooi zitten.

Tot nu toe vind ik het echt een hele leuke stad. 16 uur reizen maakt je wel een beetje brak, plus de hele dag lopen en een mini jetlag maken dat ik om acht uur al moe was dus ik ga nu slapen. Morgen weer vroeg op en dan met het openbaar vervoer de stad verder ontdekken :D

Ps: sorry, niet zoveel fotos. De goeie komen Zodra ik een computer tot kijn beschikking heb :)

  • 15 December 2012 - 12:07

    Hanneke:

    Dat was een lange dag Geke! Geniet van je vakantie!

  • 15 December 2012 - 12:31

    Anneke:

    Hallo Geeke,

    Wat leuk om weer een blog te krijgen. Jammer dat de zon niet schijnt; maar wat niet is kan nog komen!
    Je beschrijving is weer zeer levendig. Maar die zeeleeuwen? Zitten die nou in bakken op de pier???
    Zo te lezen werk je wel behoorlijk aan je (wandel-)conditie. Kun je straks extra genieten van de Kersttapas!
    Hier is het grauw weer, en de vorst is net weer verdwenen. snif, snif.
    Veel plezier verder met of zonder je girl-roommate, en ik hoop dat je binnenkort weer een aantal mooie foto's kunt plaatsen.

    groetjes, Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geke

Hoi! Mijn naam is Geke, ik ben 18 jaar en woon in Appelscha. Dit jaar heb ik mijn Vwo-diploma gehaald en na de zomervakantie ga ik voor 9 maanden naar New York toe. Van de little apple naar the big apple! Daartussenin ga ik naar Parijs en Rome, en in de zomervakantie naar Noorwegen om weer een stukje meer van de wereld te ontdekken. Hier vind je mijn reisdagboek!

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 73355

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 02 Juni 2013

New York

25 Maart 2013 - 29 Mei 2013

Hawai'i

15 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Noorwegen

29 Juni 2012 - 02 Juli 2012

Rockwerchter 2012

15 Juni 2012 - 17 Juni 2012

Bückeburg

30 Mei 2012 - 13 Juni 2012

Paris - Roma

Landen bezocht: