Monniken in de metro - Reisverslag uit Rome, Italië van Geke Visser - WaarBenJij.nu Monniken in de metro - Reisverslag uit Rome, Italië van Geke Visser - WaarBenJij.nu

Monniken in de metro

Door: Geeke

Blijf op de hoogte en volg Geke

11 Juni 2012 | Italië, Rome

Vanochtend ben ik in m'n uppie op pad geweest. Niet dat het niet gezellig is met Willemke, in tegendeel zelfs, maar ik wilde graag naar het Vaticaan en daar had ze niet zoveel behoefte aan. Totaal geen problemen mee want gewoon m'n eigen weg gaan vind ik wel lekker.

Het ontbijt was niet zo'n succes: de twee witte broodjes die we gisteren gehaald hadden waren net bakstenen. Onderweg ontbijten dus. Bij de bushalte viel een van mijn lenzen eruit. Lenzen moet je voorzichtig mee zijn en dus niet op de gore grond in Rome laten vallen. Terug naar het hostel, nog meer vertraging.

Gewapend met mijn bril liep ik Termini binnen. Op de grond voor de trap zit iemand te bedelen; een jongen van ongeveer mijn leeftijd zonder voeten. Al sinds Parijs kom ik zulke mensen tegen maar er aan wennen zal ik nooit. Als ik elke zwerver iets zou geven zou ik niet eens meer thuis zijn gekomen vanuit Parijs. Toch is deze anders. Met mijn nog steeds lege maag heb ik wel een beetje een idee hoe hij zich moet voelen, dus in plaats van een croissantje met Nutella koop ik er twee, loop terug en geef de jongen ook een. Met een wat beter gevoel loop ik verder en eet mijn eigen croissantje. Roltrap op, roltrap af, de bocht om, nieuwe trap, een vrouw op de grond met haar dochtertje van vier. De croissantjes zijn op. Shit.

De rij bij het Vaticaan valt inderdaad best mee, zoals de Amerikanen al zeiden. Heel langzaam komen we vooruit, ondertussen alvast een stukje bloggend, en na nog geen half uur ben ik het hele Sint-Pieters plein al bijna rond. Wist je dat de paus een flatscreen heeft? Een hele grote, 3 bij 4 meter gok ik. Haha :p.

's Middags hebben we eigenlijk niet zo veel uitgevoerd. (Zoals je misschien gemerkt hebt ben ik nu mijn blog aan het afmaken. Veel geduld heb ik daar eigenlijk niet voor maar ik zal doorzetten :D.) Mensen kijken op het station is altijd leuk, vooral in Rome. Zowel hier als bij het Vaticaan zie je heel veel priesters, zusters en zelfs boeddhistische monniken. Tsja die moeten ook met de metro. Maar het ziet er wel gek uit.

Verder zijn we nog naar de "mouth of truth" geweest, een eeuwenoude steen met een grote mond. Als je je hand daar insteekt en een leugen vertelt eet de mond jou hand op volgens de mythe. Achter een groep Japanners sloten we ons aan voor de rij voor de foto. Ik heb ook een hele leuke maar die staat op mijn camera dus dat kan ik niet bloggen. Daarna zijn we nog naar een rozentuin gegaan vlakbij. Ondanks dat het vandaag bewolkt was, was het nog steeds warm en wat benauwder. In de rozentuin heb ik op een bankje zitten lezen onder de olijfbomen totdat de ergste hitte voorbij was. Ik vergat zelfs bijna het verkeer wat naast de tuin gewoon door raasde. Heerlijk!

Net was ik even beneden en kwam twee jongens uit Istanbul tegen, super leuk! Zij hebben ook een Globalpass, waarmee je onbeperkt door Europa kunt toeren. Voordat ik er zelf een aanschafte had ik er nog nooit van gehoord maar onderweg ben ik hem al best vaak tegengekomen.

Voor morgen heb ik, last-minute, een geweldig plan bedacht. Wat dit precies inhoudt ga ik niet verklappen maar ik heb er zin in! Zo erg dat dit blog een beetje afgeraffeld is.. Sorry! Morgen een extra leuk verslag. I promiss!

  • 12 Juni 2012 - 06:27

    Elsa:

    oke gee, het is dat ik dyslexie heb, en dus veel spelfouten niet eens zie, maar mien god!
    t is maar goed dat ik daar snel overheen kan lezen. (A) dit geld trouwens ook voor je vorige blog. haha!

    ik zit nu op school.. wachtend tot de les begint. (over half uur) dus ik dacht, laat ik eens kijken of geeke nog wat heeft geblogd! zo leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt, en je vertelt het ook zo leuk! =D en aangezien ik altijd alles gelijk voor me zie, was ik vanochtend ook even in Italie, ipv dit koude kikker landje, waar alle stoepen scheef zijn waardoor het lopen met gips nog moeilijker wordt.. -_-'

    je goede daad voor deze vakantie is ook weer gedaan! en ik denk, eerlijk gezegd had ik denk ik ook een broodje voor die jongen gekocht. zo lief ben ik dan wel weer. =)

    ben erg benieuwd wat je vandaag nou gaat doen! dus hoop dat je volgende blog beetje snel komt! =D ik zal mama zo even sms-en dat je weer een nieuw blog heeft, heeft zij ook weer wat om naar uit te kijken, haha! ;)

    xxxx'

  • 12 Juni 2012 - 07:11

    Anneke:

    Hi Geeke,

    zoals je ziet heeft Elsa's sms zijn werk gedaan. Wat een prachtige plaatjes van de rozentuin! daar zou ik nu ook wel willen liggen. zucht. Rome trok me nooit zo aan, misschien omdat het in mijn middelbare school periode zo opgehemeld werd en gekoppeld werd aan latijn. Nu vond ik dat niet het allerergste vak, omdat het zo lekker logisch was, maar ik had een hele oude leraar, die geen orde kon houden, en eigenlijk ook niet veel aan je leerde, dus al met al niet iets om leuke associaties met Rome op te roepen. Jouw blog... doet dat wellll

    ik zie net als Elsa vaak voor me wat ik lees, en vooral die buikdanseressen met een best wel dik boek van gister die dansen nog lustig voor mijn geestesoog!

    ben ook heel errug benieuwd naar je actie vandaag, dus log vanavond laat zeker nog eens in.

    in elk geval heel veel plezier!

  • 12 Juni 2012 - 22:01

    Anneke:

    he, jammer, ik hoopte half en half iets nieuws te lezen.
    maar ik klaag niet hoor!
    we hebben vandaag je kaartje uit Parijs ontvangen. Leuk! dank!
    tot morgen (oh nee, dat is het net al geworden)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geke

Hoi! Mijn naam is Geke, ik ben 18 jaar en woon in Appelscha. Dit jaar heb ik mijn Vwo-diploma gehaald en na de zomervakantie ga ik voor 9 maanden naar New York toe. Van de little apple naar the big apple! Daartussenin ga ik naar Parijs en Rome, en in de zomervakantie naar Noorwegen om weer een stukje meer van de wereld te ontdekken. Hier vind je mijn reisdagboek!

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 73402

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 02 Juni 2013

New York

25 Maart 2013 - 29 Mei 2013

Hawai'i

15 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Noorwegen

29 Juni 2012 - 02 Juli 2012

Rockwerchter 2012

15 Juni 2012 - 17 Juni 2012

Bückeburg

30 Mei 2012 - 13 Juni 2012

Paris - Roma

Landen bezocht: