travelling as-I-like-it - Reisverslag uit Saint-Ouen, Frankrijk van Geke Visser - WaarBenJij.nu travelling as-I-like-it - Reisverslag uit Saint-Ouen, Frankrijk van Geke Visser - WaarBenJij.nu

travelling as-I-like-it

Door: Geeke

Blijf op de hoogte en volg Geke

02 Juni 2012 | Frankrijk, Saint-Ouen

Jemig, alweer zo'n lange dag, ik weet al niet eens meer wat we vanochtend gedaan hebben. Op t moment lig ik trouwens op m'n kamer met een nieuwe roommate. Ik was even vergeten dat Ali vandaag weg ging dus ik kom gewoon de kamer binnen, zie daar een jongen liggen en ga douchen, om onder de douche te beseffen dat ie toch een wat ander accent heeft. Bij de douche hangt een Schotse-kilt-handdoek dus daar gokte ik eerst op maar na kennis gemaakt te hebben, hij heet Laurie, denk ik dat het een Amerikaan is. Nu ben ik dus echt de enige die aan deze kant van de oceaan woont.

Maar goed. Vanochtend. We hebben vandaag de bus tour afgemaakt, en daarvoor zijn we nog even naar Gare du Nord geweest (op een of andere manier krijgt Brianne het wel voor elkaar om voor 6€ tweehonderd kilometer te treinen en ik niet) hebben we verder gebust. Eerst hebben we het zuidoostelijke deel bekeken en daarna het wat nieuwere zuidwestelijke deel. Daarna hebben we geluncht bij een typische Franse bistro in een straat waarvan ik de naam even kwijt ben (Rue de Rivoli). Ze spraken geeneens Engels, en het verbaasde me hoe goed ik nog Frans kan (verstaan) (gheghe). K zou bijna spijt hebben dat ik het heb laten vallen. Ze hadden daar werkelijk de lekkerste omelet die ik ooit gehad heb. Omnomnom. Daarna hebben we nog het pantheon bezocht en bovenin over Parijs uitgekeken. Echt super. Op de terugweg hebben we chocolaatjes gekocht, meringues en macarones. Ook omnomnom. Verder in het nieuwere deel was niet veel te doen maar wel veel te zien. Ze hebben daar in de Seine een zwembad liggen, dat gewoon in de rivier drijft. Zoiets had ik nog nooit in het echt gezien dus dat was wel vet. Ook was daar de nationale bibliotheek van Frankrijk waar een paar miljoen(!!) boeken liggen in vier enorme gebouwen.

Vanavond zijn we eindelijk de Eiffeltoren opgeklommen. Het was de bedoeling om helemaal naar boven te klimmen maar nadat we de enorme (echt echt enorme) rij hadden gezien zijn we met de trap naar de tweede verdieping gegaan. Daar komen de pilaren ongeveer bij elkaar. Rond 8 uur waren we boven, pizza gehaald en toen gewacht tot de zon onder was. Just perfect. Van 10 tot 1, elk heel uur gaat de toren knipperen, vijf minuten lang. Brianne wilde foto's maken als het helemaal donker was en daarna nog een uur wachten om van beneden foto's te maken maar dat duurde mij te lang dus ik ben eerder weggegaan. Bovendien was het hoog tijd dat ik zelf eens uit ging zoeken welke metro ik moest hebben in plaats van de hele tijd achter m'n Californische roommate aan te hobbelen.

Tegenover de Eiffeltoren, aan de overkant van de Seine, ligt een groot gebouw met daarvoor een plein waarop mensen staan te kijken naar de verlichte eiffeltorren. Als ik door een groep vrouwen met prachtige Indiase jurken aan loop, begint het kunstwerk weer te knipperen. Gejuich stijgt op in de lucht. Achter de menigte ligt mijn metro station. Zonder problemen kom ik in de metro terecht en geniet van de man met de gitaar die 'hotel california' speelt en alle franssprekende mensen om me heen. De metro is eigenlijk pas echt vol na 8 uur 's avonds, wanneer de Parijzenaren uit hun werk komen. Daarvoor is het relatief rustig op straat. Wanneer ik weer bovenkom in Montmartre, 100 meter van het hostel, zit ik in een totaal andere buurt. Het is bijna magie, zo'n ondergrondse trein.

En wat me opvalt is dat zelfs als de Fransen haast hebben en tegen je opbotsen, ze de tijd nemen om even om te kijken en hun excuses aan te bieden.

Een beetje jammer van vandaag is dat de batterijen van m'n camera naar een paar uur al op waren. M'n iPod lag nog op m'n kamer dus ik moest foto's maken met m'n mobiele telefoon. Ik denk dat ik die kan uploaden op m'n blog maar ik beloof niks.

Morgen ga ik naar het Louvre, echt :p vandaag zijn we daar namelijk weer niet aan toe gekomen. Wat ook heel leuk is aan Parijs is dat de meeste bezienswaardigheden voor "European citizens below 26" gratis zijn. Bovendien ben ik 17 (yay!) waardoor ik bij de overige dingen 50% korting krijg. Hoppa!

De nieuwe (Amerikaanse?) roommate Laurie ligt net als ik nog wakker en is te lang voor z'n bed. Ik zal m zo eens vragen of ie een jetlag heeft.

  • 01 Juni 2012 - 23:21

    Hanneke:

    Veel te weinig uren in een dag! Leuk om te lezen dat je zoveel bijzonders meemaakt!

  • 02 Juni 2012 - 16:23

    Nynke:

    Ik ben echt jaloers, klinkt allemaal echt super. Lekker door de Parijse straatjes rondstruinen, plaats maar veel foto's zodat we mee kunnen genieten!

  • 03 Juni 2012 - 05:36

    Marjan:

    Je kan echt lezen dat je aan het genieten bent, heerlijk!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geke

Hoi! Mijn naam is Geke, ik ben 18 jaar en woon in Appelscha. Dit jaar heb ik mijn Vwo-diploma gehaald en na de zomervakantie ga ik voor 9 maanden naar New York toe. Van de little apple naar the big apple! Daartussenin ga ik naar Parijs en Rome, en in de zomervakantie naar Noorwegen om weer een stukje meer van de wereld te ontdekken. Hier vind je mijn reisdagboek!

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 73402

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 02 Juni 2013

New York

25 Maart 2013 - 29 Mei 2013

Hawai'i

15 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Noorwegen

29 Juni 2012 - 02 Juli 2012

Rockwerchter 2012

15 Juni 2012 - 17 Juni 2012

Bückeburg

30 Mei 2012 - 13 Juni 2012

Paris - Roma

Landen bezocht: