last night in Paris - Reisverslag uit Saint-Ouen, Frankrijk van Geke Visser - WaarBenJij.nu last night in Paris - Reisverslag uit Saint-Ouen, Frankrijk van Geke Visser - WaarBenJij.nu

last night in Paris

Door: Geeke

Blijf op de hoogte en volg Geke

03 Juni 2012 | Frankrijk, Saint-Ouen

Na vier dagen Engels te hebben gesproken kon ik niet op een Nederlandse titel komen :p vandaag was weer zo leuk! Vanochtend ben ik naar het Louvre geweest, en daar een tour gevolgd met een Nintendo 3DS. Echt heel leuk! Voor slechts drie euro en ik ruil voor je paspoort mag je het zo lang lenen als je wilt. Het Louvre inkomen koste me trouwens niks aangezien ik nog geen 18 ben. Het is zo groot! Niet normaal. Volgens mij heb ik maar de helft gezien. Het beroemdste schilderij ter wereld, de Mona Lisa, kon ik natuurlijk niet overslaan. Het schilderij hangt midden in een zaal en om er te komen moet je je eerst door een horde Japanners worstelen. Het hangt achter een glasplaat van 20 cm dik om te voorkomen dat het wordt aangetast door de flitsen. Eigenlijk best zonde als je er over nadenkt; dat het zo beveiligd moet worden en dat je er niet eens meer normaal naar kan kijken.

Ik had de tijd tot 1 uur omdat ik daarna had afgesproken voor de piramide om te lunchen met Béline. Via een fotowebsite had ik haar al eens gevraagd of ze me niet wilde ontmoeten aangezien ze zelf (vlakbij) Parijs woont en daarom vast leuke plekken weet. We zijn naar The secret garden geweest, een prachtige rozentuin in een soort van binnenplaats bij een groep huizen. Je kunt Parijse huizen niet flats noemen vind ik; daarvoor zijn ze te mooi. Eerst had elk huis een eigen tuin maar op een gegeven moment hebben ze deze bij elkaar gevoegd en openbaar gemaakt. Goede plaats dus om een broodje ham/kaas te eten. Een vriendin van Béline ging naar een andere stad om te studeren en die gingen we uitzwaaien op het Gare du Lyon. Daar ontmoete ik nog twee francoises, hun naam weet ik niet meer. Ze stelden voor om een wandeling te doen langs een oud treinspoor wat is omgebouwd naar een tuin. Onder de bogen van deze tuin zaten allemaal gespecialiseerde winkels, zoals bijvoorbeeld de laatste authentieke boekenbinder van Parijs. Ook deze uitgestrekte tuin stond vol met rozen, met daaronder weer een ander park waar gezinnen lagen te picknicken en oude mannetjes ongelofelijk bruin liggen te worden. De universiteit waar ze heengaat in Parijs "dwingt" de studenten eigenlijk om een jaar naar het buitenland te gaan. Beline gaat naar Bosten in september dus we hebben al een nieuwe afspraak staan :D

Nadat ze om 5 uur richting huis ging met de RER, ben ik helemaal doorgereisd naar het westen van Parijs om daar naar het Albert Kahn museum te gaan. Ook het westen is weer heel anders. Minder mensen spreken er Engels; zelfs in het museum was niet een Engelse folder. Het museum en de tuin waren, zelfs met Franse ondertiteling, de moeite waard om heen te reizen.

Na een pizza stop op de Rue de Rivoli, ben ik terug gegaan naar het hostel, waar heel toevallig Brianne ook net weer was. Eigenlijk was ik van plan om daarna de Sacre coeur te beklimmen, maar ik moest m'n tas ook nog weer opnieuw in- en uitpakken. Bovendien hadden we de grootste lol; Brianne was met haar moeder aan het skypen en zette mij vervolgens voor de camera en dan moest ik maar Nederlands gaan praten :p humor. Laurie (Canadese roommate na enige research) kwam ook thuis en we hebben eigenlijk alleen maar gezellig zitten kletsen. We hadden het over schoolgeld enzo, en nu ben ik blij dat ik in Nederland naar school ga. Voor Nursing school in Amerika moet Brianne in totaal 70000 dollar betalen. Dan heb ik toch liever de 7000.

Morgen kan ik overigens ook nog wel naar de Sacre coeur omdat er wat kleine reiswijzigingen zijn: de familie in Nuits is tot 2 uur bij een soort paardensport evenement (mijn Frans reikt niet tot aan de paardensport) zijn ze pas om 2 uur thuis. Aangezien het geen nut heeft om er eerder dan twee uur te zijn hoef ik dus ook niet voor elfen met de trein.

Het is voor het eerst vanavond dat het wat drukker is buiten onze kamer. Er komen wat hordes mens langslopen en zingen, misschien omdat het zaterdag is.

De tas is gepakt, mijn bed waarschijnlijk al weer verhuurd voor morgen, en ik ga allemaal gezellige mensen achterlaten. Ik wou dat ik nog wat langer kon blijven..

• 02 Juni 2012 - 22:40

Mich:

Yaaay, mien meiske wordt groot. Hihi echt heel tocf allemaal gee!

• 03 Juni 2012 - 07:18

Elsa:

klinkt heel leuk allemaal!! jij beleeft allemaal spannende avonturen, en ik zit met m'n been ingepakt omhoog op de bank.. -_- hoezo oneerlijk verdeelt?? haha, have fun!!

• 04 Juni 2012 - 20:24

Marjan:

Hee....Geeke, waarbenjijnu??? Ik zit vol smart uit te kijken naar je laatste reisverslag....!!

• 04 Juni 2012 - 21:51

Anneke:

Hoi Geeke,

van je moeder (zwembad, ja, ja, je we moeten wat doen om in conditie te blijven) hoorde ik al dat je het zo gezellig had in Parijs, dat je er nog wel had willen blijven. Wat een leuke en unieke ervaringen heb je daar gehad! En wat leest jouw blog lekker vlot weg. Je hebt vast ook weer hele mooie foto's van die Secret Gardens gemaakt.
    Heb je een goede reis gehad door Zwitserland (leuk he, Zwitserse Franken!! hi, hi)? en heb je je reisgenote gevonden?
    Voor vannacht: weltrusten, en voor morgen alvast veel plezier in La Bella Italia!