relaxen - Reisverslag uit Rome, Italië van Geke Visser - WaarBenJij.nu relaxen - Reisverslag uit Rome, Italië van Geke Visser - WaarBenJij.nu

relaxen

Door: Geeke

Blijf op de hoogte en volg Geke

08 Juni 2012 | Italië, Rome

Douchen tot het warme water op is. Ik wist niet dat dat echt kon. Maar het heeft wel geholpen: eenmaal uit de douche had ik het voor het eerst vandaag koud.

Inmiddels is dat effect natuurlijk al weer weg. Rond het middaguur was het ongeveer 33 graden in Rome. Veel te warm om ook maar iets uit te voeren, en daarom zijn we neergeploft in het park rond de Villa de Borghese. Iets voor twaalf had ik daar al een uurtje rondgefietst op mn gehuurde mountainbike. Heerlijk om even uit te waaien en om het hele park te zien. Villa de Borghese is nu een museum, maar was vroeger verblijfplaats van de familie Borghese: familie van toenmalige paus Paul de vijfde en daarom stinkend rijk. We twijfelden eerst of we er in zouden gaan, besloten dat wel te doen, maar kwamen er vervolgens achter dat je kaartjes had moeten reserveren. Volgende week hadden ze pas weer plaats. Populairder dan we dachten dus.
We hadden gisteren ook al in het park gezeten, maar hadden toen niet verder gekeken dan onze neus lang was en het mooiste stuk gemist. De grote grasvelden, met bomen die ik me alleen op de savanne voorstel, worden dunbevolkt met mensen die hun hond uitlaten. Over de zandpaden kun je doorcrossen naar de hoger gelegen fonteinen waar schoolkinderen een watergevecht houden. Zelfs in het gras voor de villa, waar je eigenlijk niet op mag lopen, rennen kleine kinderen temidden van de sprinklers. De bewaker vindt het te warm om er wat van te zeggen.

Om 1 uur weten we een kaartje te bemachtigen voor het museum. In de zalen zijn Italiaanse beelden en schilderijen te vinden gemaakt tussen de 17e en de 19e eeuw. Op de hoge plafonds zijn deze twee kunstvormen samengevoegd. Zeker de moeite waard geweest om daar te kijken!

Van chronologische volgorde is trouwens niet veel sprake in dit blog. Gisteravond zijn we nog op een nachtelijk uitstapje naar het Colosseum geweest. Op mijn camera kun je kiezen uit verschillende standen om foto's mee te maken. De stand "nachtlandschap" beeldde precies uit wat we zagen: het colosseum, met aan de lagere, afgebrokkelde, kant de maan. Ik heb een poging gedaan om de foto's te uploaden in een internetcafe maar dat is me niet gelukt. De Italiaanse Windows werkt nog minder mee dan de Nederlandse.

Vanochtend zijn we ook nog langs het Vaticaan geweest. Iedereen heeft vast wel een beeld van het Sint-Pieters plein: omgeven door een rij van pilaren met daarop een paar honderd standbeelden ligt het plein voor de Sixtijnse Kapel, wat tevens een van de twee ingangen is van Vaticaanstad. 360 graden, rondom het hele plein, stond de rij met mensen. Na wat mensenkijken zijn we dus maar weer de andere kant uit gelopen. In de keuken van het Hostel later (pannekoeken!) kwamen we twee amerikanen tegen die vertelden dat het hele plein aflopen(/wachten) maar een half uur duurde. Misschien dat we later deze week nog een poging doen.

Er komen meer mensen in het hostel, wat fijn is aangezien het een beetje uitgestorven was toen we hier kwamen. Naast ons, bijvoorbeeld, slapen vier Indiers/Indianen/Indiers/Indianen/mensen die uit India komen (nogal ingewikkeld, vooral in het Engels, om daar verschil in te maken). In plaats van dat deze mensen uit India gewoon slapen, zijn ze de hele kamer opnieuw aan het inrichten. Zo klinkt het althans. Een andere hobby van ze is luidkeels discussieren (in een onverstaanbaar soort Engels) terwijl de gemiddelde mens graag wil slapen. Tot zover de kennismaking met de Indische cultuur.

Ik heb me wat meer neergelegd bij de rustige dagen. Buiten dat het gewoon te warm is om veel uit te voeren is het natuurlijk ook vakantie. Even het gas terugnemen mag ook wel, ookal ben ik dat niet gewend. Morgen is daarom ook een rustdag; de wekker staat uit en verder gaan we alleen nog uitzoeken hoe we zondag naar een rustig strand komen en hoe de terugreis woensdag eruit ziet voor ons beiden. Ik merk dat Willemke ook wat relaxed, weliswaar op een andere manier. Ze durft wat meer en weet nu ook hoe alles werkt (hoe ik "alles" moet omschrijven weet ik niet precies, misschien hoe een stad werkt?). Het is in ieder geval gezellig en we genieten :).

Of de Indiers gebruiken hun bed als drumstel, of het regent buiten. Hoe dat laatste klinkt weet ik niet aangezien het de eerste keer zou zijn hier, maar regen zou ik wel een stuk leuker vinden.

  • 08 Juni 2012 - 19:40

    Elsa:

    waar blijven die foto's dan?

  • 09 Juni 2012 - 07:25

    Hanneke:

    Die pizza's zien er inderdaad erg lekker uit!
    Maar eh, zit je nu ineens in North Korea?

  • 09 Juni 2012 - 07:38

    Anneke:

    33 graden?! dat is bijna twee keer zoveel als hier voorspeld is, en drie zoveel als het nu hier is. Beide temperatuurwaardes zijn priemgetallen. Hoe warm is het hier nu, en wat hebben ze voorspeld?

    Zo, hiermee kun je weer even vooruit terwijl je lekker geniet van je relaxdagje in Noord Korea. Mocht Willemke wel zover met je mee?

    O ja, en duim je rond 13.00 even voor Anna en drie kwartier later voor Jorrit? Zij moeten dan mondeling Frans examen doen in Zwolle!


  • 09 Juni 2012 - 07:38

    Anneke:

    33 graden?! dat is bijna twee keer zoveel als hier voorspeld is, en drie zoveel als het nu hier is. Beide temperatuurwaardes zijn priemgetallen. Hoe warm is het hier nu, en wat hebben ze voorspeld?

    Zo, hiermee kun je weer even vooruit terwijl je lekker geniet van je relaxdagje in Noord Korea. Mocht Willemke wel zover met je mee?

    O ja, en duim je rond 13.00 even voor Anna en drie kwartier later voor Jorrit? Zij moeten dan mondeling Frans examen doen in Zwolle!


  • 09 Juni 2012 - 08:15

    Geke Visser:

    Ik denk al, waar zitten jullie nou weer over te bazelen :p
    maar ik heb t al even veranderd hoor (a)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geke

Hoi! Mijn naam is Geke, ik ben 18 jaar en woon in Appelscha. Dit jaar heb ik mijn Vwo-diploma gehaald en na de zomervakantie ga ik voor 9 maanden naar New York toe. Van de little apple naar the big apple! Daartussenin ga ik naar Parijs en Rome, en in de zomervakantie naar Noorwegen om weer een stukje meer van de wereld te ontdekken. Hier vind je mijn reisdagboek!

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 73402

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 02 Juni 2013

New York

25 Maart 2013 - 29 Mei 2013

Hawai'i

15 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Noorwegen

29 Juni 2012 - 02 Juli 2012

Rockwerchter 2012

15 Juni 2012 - 17 Juni 2012

Bückeburg

30 Mei 2012 - 13 Juni 2012

Paris - Roma

Landen bezocht: